Na resp. ruim 19.000 en 16.000 draaiuren op de tellers, werden onlangs twee oudere dieseltrucks bij De Hamer Beton in Heumen vervangen door twee spiksplinternieuwe Linde e-trucks. De E van elektrisch welteverstaan. De nieuwe elektrische krachtpatsers staan niet op zichzelf; bij De Hamer in Nijmegen rijden er al twee, in Waspik één en er zijn er nog twee onderweg. Op de verschillende BTE-locaties rijden er inmiddels al 25 rond.
De elektrische heftrucks zijn niet alleen van zichzelf groen en duurzaam; de batterij wordt ook nog eens geladen door het gebruik van groene stroom. ‘Duurzamer en milieuvriendelijker kunnen we het eigenlijk niet maken’, aldus Maarten Esselink, Operations Manager van De Hamer Beton.
SNELLAADSYSTEEM
Heftrucks hebben een belangrijke functie binnen De Hamer en worden dan ook dagelijks en vrijwel onafgebroken ingezet. ‘Door dit soort materieel, wanneer het toe is aan vervanging, om te wisselen voor duurzame elektrische modellen, levert aanzienlijk milieuvoordeel op’, gaat Maarten verder. ‘Het snellaadsysteem voorkomt dat we de batterij moeten wisselen; stilstand wordt daardoor voorkomen’.
AFWACHTEND
Hoewel de chauffeurs in het begin wat afwachtend naar de nieuwe trucks keken, zijn de nieuwe e-trucks inmiddels helemaal ingeburgerd. ‘De angst voor tegenvallende prestaties en onvoldoende batterijlading bleek snel verdwenen en eigenlijk onnodig. We maken uit de reacties zelfs op dat de e-trucks preciezer kunnen rijden en manoeuvreren. De chauffeurs zijn er erg over te spreken’.
DUURZAMER WERKEN
Voor BTE, waar De Hamer onderdeel van is, is de vervanging van dieseltrucks door e-trucks onderdeel van het beleid dat het bedrijf heeft vastgelegd omtrent duurzamer werken. ‘We nemen daarom de verantwoordelijkheid om de negatieve effecten van onze bedrijfsactiviteiten zoveel mogelijk te beperken. Om CO2-bewust te handelen en daarmee het energieverbruik te verlagen, heeft BTE verschillende maatregelen genomen. Bij alle productielocaties wordt het energieverbruik (brandstof, gas, elektra e.d.) inzichtelijk gemaakt en hebben we doelstellingen opgesteld die dit verbruik verminderen. Hierdoor wordt onze CO2-uitstoot gereduceerd. Het overgaan naar de inzet van e-trucks, sluit hier dus naadloos op aan’.
Weezenhof 9307
6536 AE Nijmegen
Postbus 11
6669 ZG Dodewaard